Ingen signal eller sort TV?
Sjekk dette før du ringer til Altibox
1. Driftsmeldinger på Mine Sider
Hvis det er linjebrudd eller feil på sentraler i ditt område, vil det ligge en melding på Mine sider. Gå inn via mobildata eller på jobb og sjekk dette først. Din Altibox-leverandør vil få rettet feilen - det er ikke noe du kan gjøre selv.
2. Er dekoderen på?
Det første du bør sjekke, er om dekoder står på og lyser. Det skal lyse grønt på Q22 og hvitt på Modell A - se på undersiden i front på sistnevnte. Hvis det ikke gjør det, skru på dekoderen og se om det løser problemet.
3. Har du valgt rett kilde/input på TV-en?
Tv-en må være innstilt på Altibox-dekoderen som kilde til lyd og bilde, og ikke for eksempel på DVD-spilleren din. Altibox-dekoderen skal vanligvis være på en HDMI-inngang.
Gjør følgende: Bruk fjernkontrollen og knappen merket "AV", "Source" eller "Meny", "Innstillinger" og deretter "Input". Noen fjernkontroller har også denne knappen:
Problemer med å koble fjernkontrollen til dekoder? Les mer her.
4. Kjør omstart på alt utstyr
Restart hjemmesentralen ved å trekke ut stikkontakten, vente noen sekunder og så sette den inn igjen. Vent på at alle innstillinger og tilkoblinger skal bli aktive.
5. Prøv en annen HDMI-kabel
Mange Altibox-kunder har gamle HDMI-kabler montert mellom tv-en og dekoderboksen. Gamle kabler som har kommet i klem eller har smuss på kontaktene, vil før eller siden gå ut over bildekvaliteten.
Forsøk å bytte HDMI-kabel, aller helst den som fulgte med dekoderen, dersom tv-bildet er utilfredsstillende.
6. Er dekoderen koblet til hjemmesentralen?
Sjekk at nettverkskabelen ut fra dekoder er koblet riktig, enten til punkt i veggen, via wifi-router, eller direkte til hjemmesentralen.
Sjekk at kabelen står i rett port i hjemmesentralen. Dette kan påvirkes av om du har satt på bromodus eller ikke, og kommer an på hvilken hjemmesentral du har.
7. Er tv-en koblet til dekoder?
Sjekk at alle kabler er koblet skikkelig til på, og at kabelen ikke er brutt eller skadd.
8. Sjekk nettverkskabelen
Gamle standarder eller skadde nettverkskabler gir dårlig signal. Nye CAT5e og høyere standard er anbefalt.