Ofte stilte spørsmål om Altibox e-post
Her finner du svaret på de vanligste spørsmålene rundt vår e-post tjeneste.
Generelle spørsmål
Det kan du sjekke på Mine sider her: https://www.altibox.no/mine-sider/internett/e-postkontoer/
Dette skyldes trolig ett av følgende forhold:
1) Du har ikke en gyldig Altibox epostkonto. Det kan du sjekke på Mine sider.
2) Du har ikke satt opp epost-program (Outlook eller lignende) i henhold til oppsettguiden.
Sjekk også at følgende innstillinger er korrekt satt opp:
Inngående: imap.altibox.no (993) (SSL)
Utgående: smtp.altibox.no (465) (SSL)
pop.altibox.no (995) (SSL)
3) Du prøver å sende til en e-postadresse som ikke finnes
Dersom du forsøker å sende en e-post til en e-postadresse som ikke eksisterer, vil du motta en e-postmelding fra «Mail Delivery System» om at e-posten ikke har blitt levert. Denne e-posten er vist i bildet under og kan være på et annet spårk enn norsk.
Boks 1 i bildet viser feilmelding først på engelsk, så på fransk, så på spansk.
Boks 2 i bildet viser melding om hvorfor e-posten ikke har blitt levert.
Her er tre eksempler på feilmeldinger du kan få i boks 2:
- Domain not found: Sjekk at du ikke har skrevet inn feil e-postadresse
- User unknown in virtual mailbox table: Sjekk at du ikke har skrevet inn feil e-postadresse
- Andre feilmeldinger – Ta kontakt med Altibox kundeservice og oppgi fullstendig feilmelding. https://www.altibox.no/privat/kundeservice/
Dette skyldes at e-postplattformen vår ikke støtter følgende filtyper i henhold til bransjestandard:
.jar
.ade
.adp
.app
.asp
.bas
.bat
.chm
.cmd
.com
.cpl
.csh
.exe
.fxp
.hlp
.hta
.inf
.ins
.isp
.its
.js
.jse
.ksh
.lnk
.mad
.maf
.mag
.mam
.maq
.mar
.mas
.mat
.mau
.mav
.maw
.mda
.mdb
.mde
.mdt
.mdw
.mdz
.msc
.msi
.msp
.mst
.ops
.pcd
.pif
.prf
.prg
.pst
.reg
.scf
.scr
.sct
.shb
.shs
.tmp
.vb
.vbe
.vbs
.vsmacros
.vss
.vst
.vsw
.ws
.wsc
.wsf
.wsh
.lib
.sys
.vxd
.ace
I tillegg vil filer med navn som stemmer overens med det nedenfor bli blokkert, uavhengig om filtypen ikke er på listen over:
“self-extract”
“executable”
“ELF”
“Registry”
“application\/x-iso9660-image”
Steg 1: Åpne adresseboka
Steg 2: hold over «person»-ikonet og huk av kontakten du vil sende til. Gjør dette for alle kontakter du vil sende til, og trykk deretter på de tre vertikale prikkene vist i bilde under.
Steg 3: Velg nå «Skriv», og deretter «Til».
Man får da åpnet en ny e-post, med valgte mottakere i «Til»-feltet og du kan skrive en e-post til alle disse samtidig.
Altibox anbefaler at den nye e-posttjenesten blir benyttet med det som kalles IMAP, og ikke alternativet POP3. Dersom du har satt opp e-postprogram (Outlook eller lignende) med POP3 trenger ikke hele oppsettet slettes, men du bør endre fra pop.altibox.no til imap.altibox.no der det er mulig.
Og hvor er det, lurer du kanskje? Se oppsettet for ulike e-postprogrammer her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/epost-oppsett/.
Å endre fra POP3 til IMAP vil i mange tilfeller fikse problemet med synkronisering - at du ikke får inn alle e-poster eller at e-poster du sletter dukker opp igjen.
Steg 1: Hold musepekeren hvor den røde sirkelen er, huk av for å markere e-post.
Steg 2: Trykk på ikonet som er markert med en rød sirkel for å velge alle e-postene i innboksen din.
Du kan deretter for eksempel markere som lest eller legge i papirkurven. Det er også mulig å 'avhuke' enkelt-eposter før du gjør dette.
Dette skyldes sannsynligvis at du på et tidspunkt har huket av for «Legg igjen en kopi av den hentede e-posten på serveren» når du satte opp e-postprogrammet ditt, som f.eks. Outlook. Når du da slettet e-post, ble den derfor bare slettet i Outlook, og ikke på serveren.
Når vår e-posttjeneste nylig ble overført til ny driftsleverandør, ble alle dine e-postmeldinger som lå på serveren hos oss levert til Outlook – inkludert de som var slettet hos Outlook, men ikke på serveren.
Det er dessverre ingenting Altibox kan gjøre med dette, siden vi ikke har oversikt over hvilke e-poster du tidligere har slettet i Outlook eller lignende program. Eneste løsning er da å markere og «merk som lest» eller «slette» disse e-postene igjen.
Dine e-postkontoer fra Altbox kan du selv administrere inne på Mine sider. Der kan du opprette og slette e-postkontoer, bytte navn og bytte passord.
I henhold til Altibox sine vilkår for e-post, vil inaktive e-postkontoer, det vil si e-postkontoer som ikke har blitt logget inn på i løpet av de siste 6 månedene, bli sperret/deaktivert.
Du får varsel 14 dager og 7 dager før kontoen ble sperret. Hvis e-postkontoen er deaktivert, har du tre måneder på deg til å gjenopprette den på 'Mine sider'.
Dersom e-postadressen bli liggende med status «deaktivert» i tre måneder etter sperring, slettes e-post-kontoen og dens innhold.
Dersom en e-postadresse først er slettet, vil den ikke kunne aktiveres igjen, heller ikke av kundeservice. Den er tapt.
E-postkontoen må logges på hver sjette måned for å ikke bli sperret. Dersom det ikke registreres en innlogging de siste 6 månedene, vil kontoen bli sperret. Kontoen vil være sperret i 92 dager, før den permanent slettes med all tilhørende data. Eieren av e-postkontoen vil bli varslet 14 og 7 dager før kontoen sperres.
Hvis du har flere e-postadresser fra samme eller forskjellige leverandører av Altibox, må du logge deg på hver av disse i løpet av hver seksmåneders periode.
Nei, automatisk videresending av Altibox-e-posten til en annen adresse vil ikke registreres som innlogging på e-posttjenesten. Da må du i tillegg logge deg inn, gjerne via webmail, minst én gang i halvåret.
Tekniske spørsmål
Hvis du ikke lenger ønsker å beholde e-posttjenesten fra Altibox, kan du la være med å logge inn og vente 6 måneder på at slettingsprosedyren skal starte.
Du kan også logge inn på Mine sider og slette e-postadressen selv.
Du kan lagre 15 GB per e-postadresse.
Maksimalt 18 MB.
Nei, SMTP-serverne til Altibox blir ikke fjernet.
Vi vil derimot ikke lenger tillate anonym utsendelse av e-post via smtp.altibox.no på port 25. Dette for å hindre utsendelse av spam og phishing.
SMTP-tjenesten krever derfor nå pålogging med gyldig Altibox-epost. Alle Altibox-kunder har 1 e-postkonto inkludert i sitt abonnement. Dersom du ikke allerede har opprettet en e-postkonto gjennom ditt abonnement, kan dette gjøres på Mine sider.
Se så informasjon om hvordan e-postkontoen kan settes opp i lokal klient her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/epost-oppsett/.
Har du tidligere benyttet smtp.altibox.no sammen med e-postkonto fra en annen leverandør, vil dette altså ikke fungere lenger. Du må da benytte SMTP-tjenesten fra leverandøren av e-postkontoen. Hvis du for eksempel benytter Gmail, bør du besøke Google sine nettsider for å finne ny SMTP-server der.
Dataene dine blir lagret i Danmark og er dermed under europeisk personvernlovgivning.
Steg 1: Trykk på tannhjulet på fremsiden når du har logget inn på webmail - markert med hvit sirkel under.
Steg 2: Huk av for «Aktiver to-faktor autentisering ved hjelp av en TOTP-applikasjon». Her kan en eksempelvis bruke Google eller Microsoft sin «Authenticator».
Les mer om dette i brukerveiledning for 2FA her.
Steg 3: Når du huker av på alternativet, vil en QR-kode poppe opp. Denne QR-koden skal scannes ved hjelp av den TOTP-applikasjonen du velger å bruke.
Merk også advarselen uthevet i svart på bildet - hvis du ikke er klar til å sette opp 2FA nå, må du avhuke knappen i punktet over før du logger ut.
I den nye e-posttjenesten kan du ikke:
Sende til mer enn 50 forskjellige mottakere i løpet av 60 minutter
Sende flere enn 200 e-poster i løpet av 60 minutter
Dersom en av disse grensene overskrides, vil du bli blokkert fra å sende e-post i 60 minutter. Dette er for å forhindre spam.
Cleanmail / Karantenerapport
Karantenerapport er en del av Cleanmail, som er et mailfiltreringssystem som gjør at du selv kan håndtere e-post som er svartelistet eller hvitelistet.
En epost blir automatisk satt i karantene av systemet dersom det er mistanke om at eposten inneholder spam. Rapporten inneholder en link som kobler deg direkte til Cleanmail. Her vil du se alle epostmeldinger som er satt i karantene, og du kan selv velge om du vil frigjøre meldingen fra karantene og plassere i din vanlige innboks, eller la den blir værende.
Det er enklest å logge inn på Cleanmail via en karantenerapport i innboksen din. Lenken i rapporten er tilgjengelig i 15 dager. Trykk på «Se oversikt *» i e-posten. For å logge inn direkte i Cleanmail, se oppskrift under.
Ønsker du å kunne logge inn direkte på Cleanmail, må du første gang følge disse stegene:
Steg 1: Logg inn i Cleanmail via en karantenerapport du mottar i innboksen din vist i bildet over.
Steg 2: Trykk på , deretter
Steg 3: Gå til «Ditt passord» og skriv inn det passordet du vil ha.
Passordet har minimumskrav for passordstyrke: Minimum 8 tegn, minimum 1 liten bokstav, minimum 1 stor bokstav, minimum 1 tall.
Etter du har skrevet inn passordet i «Passord» og «Passord bekreftelse», trykk på
Du kan nå logge inn via https://cleanmail.altibox.no/login
Hva gjør jeg om jeg glemmer Cleanmail-passordet?
Da må du vente til du mottar en ny karantenerapport. Denne karantenerapporten vil ha en gyldig automatisk innlogging i 15 dager. Når du kommer deg inn på Cleanmail følger du samme prosess vist i steg 2 og steg 3 for å sette et nytt passord.
Du finner en egen FAQ om Cleanmail her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/cleanmail/
Betalt e-postløsning
Det er en feil i malen for ordrebekreftelser. Du bestiller bare produktet som står opplistet, altså e-post, når du bekrefter denne. Hvis du ikke bekrefter, risikerer du nemlig at din e-postkonto blir deaktivert og slettet.
Altibox E-post er et inkludert produkt for alle med bredbåndsabonnement hos en Altibox-partner.
Hvis du har sagt opp ditt bredbåndsabonnement og ikke lenger er Altibox-kunde, må du nå betale for e-postproduktet du bruker.
Det viktigste for Altibox og partnerne er at du er fornøyd med den løsningen du har, så skal vi hjelpe deg uansett hvilken vei du vil gå.
Det finnes i dag ingen aktører som tilbyr gratis e-post hvor kontoen og dataen din er lagret i Norge/EU. Bruker du tjenester som Gmail eller outlook.com, må du belage deg på at dataen din lagres og brukes utenfor EU. Gmail skanner e-postene dine på et aggregert nivå for å gi deg personalisert reklame, dette er måten de kan tilby gratis e-post på.
Her er noen fordeler med Altibox E-post:
- Altibox vil aldri bruke dine private e-poster for kommersielle eller for analyseformål
- Altibox jobber kontinuerlig for å utbedre tjenesten, spesielt innenfor områdene:
- Hindre at phishing e-poster dukker opp i innboksen din
- Forhindre at kriminelle får tilgang til e-postkontoen din
- Sikre ditt digitale privatliv og data
- Kalibrere spamfilteret slik at det effektivt stanser uønsket e-post, mens det ikke stopper den e-posten du ønsker
- All e-postdata lagres i Danmark på sikre servere.
- Altibox e-post tilbyr gratis og prisvinnende kundeservice dersom du har problemer, tilgjengelig på telefon og chat.
Om du allikevel ønsker å flytte dataen din til en annen leverandør, hjelper vi til med dette her.
Hvis du har bedt om å flytte din e-postkonto til et aktivt bredbåndabonnement med en annen juridisk eier, og ny eier har godkjent dette, men eier av bredbåndabonnementet du prøvde å flytte e-postkontoen til allerede har fem aktive e-postkontoer registrert på sitt kundeforhold, er denne overføringen dessverre ikke mulig.
For å få beholde din e-postkonto, må du kontakte eier av bredbåndabonnementet og be dem slette en av sine eksisterende e-postkontoer på Altibox Mine sider. Når det er utført, svarer du oss på denne e-posten at det nå er mulig å overføre din e-postkonto.
Hvis dette ikke er en mulighet for deg og eier av bredbåndabonnementet, kan du velge å betale kr 39 pr md for e-postkontoen din. Da går du tilbake til den første mailen du fikk og fyll ut skjemaet der.
Nei.
Dersom e-postkontoen din er deaktivert, er det en av to ting som har skjedd:
Du har ikke logget på den på 6 måneder (videresending teller ikke)
Du har mottatt tilbud om å beholde e-postkonto for 39 kr per måned, men ikke besvart forespørsel innen tidsfrist.
Dersom e-postkonto er deaktivert, blir den kort tid senere slettet. Ta kontakt med kundeservice hos din lokale Altibox-partner på telefon eller chat: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/ for å sjekke om det er mulig å gjenopprette kontoen.
Nei, e-posten er et gode kun for kunder med Altibox bredbånd, alle andre må betale for bruk.
Kontakt din lokale Altibox-partner for å avslutte tjenesten. Hvis du sletter tjenesten på Mine sider, vil du fremdeles ha et aktivt abonnement, så du må likevel kontakte kundeservice.
Hvis du sletter e-postkontoen på Mine sider, vil du fremdeles ha et aktivt abonnement, så du må kontakte kundeservice for å avslutte tjenesten.
Hva skjer med e-posten min dersom jeg sier opp Altibox-abonnementet?
Altibox vil automatisk aktivere faktura via e-post. Dette for at du skal slippe å måtte betale kr 79 hver gang du mottar en faktura fra oss. Første gang du mottar e-post om faktura, må du selv betale denne i nettbanken din. Deretter kan du velge å legge denne som avtalegiro, slik at det går automatisk.
Da vil e-postkontoen din først deaktiveres, og så slettes fullstendig, uten mulighet for å gjenopprettes eller gjenbrukes.
Den vil slettes permanent 2 måneder etter kontoen deaktiveres på dato X. Altibox beholder dataen 2 måneder etter deaktivering i henhold til spesielle vilkår for e-post.
Når du blir Altibox-kunde igjen, vil du få e-post kostnadsfritt. Men hvis en eksisterende e-postadresse blir slettet, vil ikke denne kunne gjenbrukes senere.