Cleanmail i Altibox e-post
Som en del av vår e-posttjeneste får du karanteneløsningen Cleanmail, en sikkerhetsfunksjon som blokkerer skadelig e-post fra å gå inn i innboksen din. Under kan du lese mer om den nye karanteneløsningen.
Cleanmail er en sikkerhetsfunksjon som er en del av den nye Altibox e-post-løsningen. Cleanmail blokkerer skadelig e-post fra å gå inn i innboksen din. Dette innebærer e-post som inneholder spam, virus, svindel, phishing og spoofing.
Cleanmail har et dedikert team som kontinuerlig jobber med å oppdatere filter og regler for å gjøre denne blokkeringen så presis som mulig. Filter og regler vil endre seg ettersom truslene på internett endrer seg over tid.
Cleanmail er altså et ekstra lag med trygghet for deg som bruker Altibox e-post og skal hjelpe deg med å unngå å bli lurt eller laste ned infisert programvare fra ondsinnede organisasjoner på nett.
For å beskytte deg som sluttbruker, ønsker Altibox å holde farlig e-post så langt borte fra innboksen din som mulig. Cleanmail er en annen epostinnboks som kun mottar spam, virus og andre ondsinnede e-poster.
Men noen ganger vil dette filteret slå ut feil, og det er derfor alle som bruker Altibox e-post har tilgang til å administrere e-poster som kommer inn i Cleanmail.
Dette gjøres gjennom å gå inn på Cleanmail via utsendt karantene-e-post, eller ved å lage seg et passord når man er inne i Cleanmail som gjør at man kan logge inn i Cleanmail når man vil.
Cleanmail sender ut karantene-e-post kl. 9:00 og 17:00 hver dag. Dersom Cleanmail har oppdaget en ny epost med høy spamscore eller som du har laget blacklist-regler på, vil du få denne e-posten.
Det går ikke an å stille inn på intervallet på hvor ofte man skal motta disse e-postene.
Du vil kun få en karantene-e-post dersom det er gjort en ny blokkering i Cleanmail. Dersom det ikke er noe nytt her, vil du heller ikke motta karantene-e-post.
Noen av fordelene med Cleanmail er:
- Du som bruker av Altibox e-post slipper å se farlig e-post i det hele tatt, ved at farlig e-post ikke sendes til din innboks, men til Cleanmail-innboksen.
- Det er et aktivt team som jobber kontinuerlig med å lage regler for å blokkere farlig e-post og spam
- Man har mulighet til å selv hvite- og sorteliste konkrete e-postadresser og hele domener.
- Cleanmail er et ekstra lag med trygghet for de som bruker Altibox e-post, og er mer effektivt enn et vanlig spam-filter.
Det er et team som kontinuerlig jobber med å avdekke nye trusler som kommer via e-post. Dette innebærer spam, virus, svindel, phishing og spoofing.
Teamet som jobber med filter og regler lager disse basert på kjente trusler og hvordan trusselbilde endrer seg over tid. For eksempel, vil e-postdomener som er kjent for å sende ut spam bli blokkert og plukket opp av regler som gjør at e-post havner i Cleanmail og ikke i innboksen din.
Disse reglene vil i noen tilfeller være feil, og kan blokkere e-poster som skulle kommet i innboks. Dette løses ved å klikke «Flytt e-post til innboks» i Karantenerapporten. Da vil den gitte e-post bli flyttet fra Cleanmail til din innboks. Klikker du i tillegg på «Godkjenn avsender» vil det lages en hvitelisting av avsender, og du vil motta fremtidige e-poster uten at Cleanmail fanger den opp.
Det er ikke mulig å slette e-poster i Cleanmail. Det er fordi Cleanmail ikke er en vanlig innboks, men et sted hvor du som Altibox e-postbruker kan gå for å se hvilke e-poster som har blitt blokkert. Cleanmail vil av og til blokkere e-poster som ikke skulle vært blokkert, da kan du enkelt frigi disse e-postene i Cleanmail.
Det er ikke mulig å skru av Cleanmail, da dette er en sikkerhetsfunksjons som følger med e-posttjenesten vår.
Da må du vente til du mottar en ny karantenerapport. Denne karantenerapporten vil ha en gyldig automatisk innlogging i 15 dager. Når du kommer deg inn på Cleanmail kan du sette et nytt passord som forklart i punktet "Hvorfor får jeg ikke logget inn på Cleanmail?"
Her har du en brukerveiledning om hvordan tjenesten fungerer: https://www.altibox.no/wp-content/uploads/2022/12/Cleanmail-Quick-Guide-v3.pdf
Det er enklest å logge inn på Cleanmail via en karantenerapport i innboksen din. Lenken i rapporten er tilgjengelig i 15 dager. Trykk på «Se oversikt *» i e-posten. For å logge inn direkte i Cleanmail, se oppskrift under.
Ønsker du å kunne logge inn direkte på Cleanmail, må du første gang følge disse stegene:
Steg 1: Logg inn i Cleanmail via en karantenerapport du mottar i innboksen din vist i bildet over.
Steg 2: Trykk på , deretter
Steg 3: Gå til «Ditt passord» og skriv inn det passordet du vil ha.
Passordet har minimumskrav for passordstyrke: Minimum 8 tegn, minimum 1 liten bokstav, minimum 1 stor bokstav, minimum 1 tall.
Etter du har skrevet inn passordet i «Passord» og «Passord bekreftelse», trykk på
Du kan nå logge inn via https://cleanmail.altibox.no/login
Hva gjør jeg om jeg glemmer Cleanmail-passordet?
Da må du vente til du mottar en ny karantenerapport. Denne karantenerapporten vil ha en gyldig automatisk innlogging i 15 dager. Når du kommer deg inn på Cleanmail følger du samme prosess vist i steg 2 og steg 3 for å sette et nytt passord.
Dette er trolig fordi du har svartelistet hele domenet (altså, hele @gmail.com) istedenfor den spesifikke e-postadressen, f.eks. John.doe@gmail.com.
Hvilke domener og e-postadresser som er svartelistet kan du administrere inne på Cleanmail.
Cleanmail kan logges på direkte dersom du har laget passord, ellers kan du bruke en karantenerapport til å få inngang til Cleanmail i 15 dager etter karantenerapport ble mottatt.
Når du er inne i Cleanmail kan du trykke på «Regler for filtrering» for å se hvilke domener og e-postadresser som er hvite- eller svartlistet: