Historien

Om Altibox  ›  Historien

Norgesmester i fiber 🏆

Altibox har over 800.000 abonnenter og nærmere halvannen million nordmenn som bruker bredbåndstjenestene våre gjennom et partnerskap som strekker seg over hele Norge.

Med fiber bygger Altibox morgendagens motorvei for kommunikasjon, med fart og kapasitet uten sidestykke.

web-historien-vekst

Tidenes vekst

Altibox var først ute med fiberbredbånd til privatmarkedet i Norge, og i 2002 satte vi oss et mål om å ha 28.000 fiberkunder innen 2017. Vi satset riktig med prinsippet om at flest mulig nordmenn skal ha sin egen fiberkabel helt inn i veggen. Målet ble nemlig kraftig slått; i 2017 passerte vi 500.000 oppkoblede kunder.

I 2024 teller vi over 800.000 oppkoblede kunder, med mer enn halvannen million daglige brukere av Altibox-tjenestene.

Ifølge det uavhengige analysebyrået EPSI har Altibox-partnerskapet i en årrekke hatt de mest fornøyde og lojale kundene.

Det beste produktet skapes lokalt

Infrastruktur, kundekapasitet og kvalitetsprodukter er avgjørende for Altibox sin suksess med fiber. Vi har etablert et solid partnerskap av leverandører over hele Norge, noe som sikrer lokal tilhørighet, og at man er kunde hos et selskap i nærområdet.

Mange av våre leverandører er kraftselskaper som har flere tiårs erfaring med å bygge infrastruktur, og solide rutiner for å håndtere store kundemasser over tid. Derfor er lokalkunnskap og lokal tilstedeværelse en annen suksessfaktor for Altibox-partnerskapet.

karttest2
web-samfunn

Samfunnsbyggeren

Når Altibox-partnerskapet bygger ut Norge, enten det er med fiber- eller 5G-teknologi, er det ikke bare selve teknologien vi bygger. Vi bygger også muligheter for at både mennesker og bedrifter kan delta i den digitale tidsalderen, uansett hvor de bor.

Altibox Fiberbredbånd åpner en verden av muligheter for de som bruker det - på godt og vondt. Dette fører med seg et ansvar som vi tar på alvor, og derfor engasjerer vi oss i kampen mot netthets. Vi skal bidra til å skape en bedre digital hverdag for alle.

Høydepunkter i Altibox-historien:

2004: Standardhastighet på 4 Mbps opp og ned.

2005: Lansering av filmleie på tv-dekoderen.

2007: Første hjemmesentral med innebygget trådløs ruter.

2008: Lansering av PVR-dekoder med spoling og opptak.

2009: Lansering av unik komplett fotballpakke.

2011:  Med appen TV Overalt blir Altibox først i Norge til å tilby en pakke med tv-kanaler på smarttelefon,nettbrett og datamaskin.

2014: De fleste tv-kanalene kan vises i appen - med mulighet til å spole tre timer tilbake når man logger inn.

2014: Lansering av filmleie via appen TV Overalt.

2015: Det blir mulig å kjøpe og laste ned filmene på mobil og nettbrett.

2017: Lansering av Nye Altibox TV, som fikk 100.000 kunder på de første åtte månedene. Ble fulgt opp av ny app. Altibox inngikk avtale med Norsk Toppfotball om å være hovedsamarbeidspartner for Eliteserien.

2018: Altibox tilbyr 1000/1000 Mpbs. Et flertall av kundene er fortsatt på båndbreddene 300/300 og 500/500 Mbps.

2019: Altibox blir kåret til bredbåndsleverandøren med høyest kundetilfredshet for tiende år på rad.

2020: En rekke nye strømmetjenester, som TV 2 Sumo og Amazon Prime Video integreres i tv-tilbudet, slik at kundene enklere får tilgang til enda mer underholdning.

2021: Valgfrihet blir viktigere og viktigere, og kundene kan nå bruke poengene sine på enda mer innhold, blant annet Netflix og Viaplay. En ny, fremtidsrettet tv- og strømmeboks blir også lansert, og vi noterer 12 år på rad med Norges mest fornøyde kunder.

2023: Nettet gir fantastiske opplevelser, og mange utfordringer - spesielt for barn og unge. Som tilbyder av lynraskt nett kjenner vi på ansvaret for at nettet er et godt sted å være. Vi inngår derfor et samarbeid med MOT Norge, Stiftelsen Barnevakten og E-sportalliansen.

2024: Lyse, som eier Altibox, kjøpte mobilselskapet Ice i 2022. I 2024 ble vi samlet i ett selskap: Lyse Tele. På den måten kan kundene i fremtiden få enda bedre og flere tjenester fra samme sted. I mai fikk vi igjen topplassering for både tv og bredbånd i undersøkelsen til Norsk Kundebarometer.