Ofte stilte spørsmål til Altibox E-post
Sjekk om du finner løsning på feilen du opplever her 👇
Dette kan være fordi «Prefix til IMAP-vei» inneholder «INBOX» i e-postprogrammet du bruker. Dersom dette er tilfellet, må «INBOX» fjernes fra tekstfeltet for at du skal kunne se undermappene dine.
Slik gjør du:
På Iphone/IPAD: Gå til «Innstillinger» -> «Mail» -> «Kontoer» og velg den e-postadressen det dreier seg om. Trykk så på din egen e-postadresse. Velg «Avansert» nederst. Slett så «INBOX» fra punktet «Prefix til IMAP-vei». Trykk på «Konto» i venstre hjørne, og deretter «OK» i høyre hjørne.
På Mac: Klikk på «Mail» i hjørnet oppe til venstre. Velg deretter «innstillinger». Trykk på «kontoer» og velg «Tjenerinnstillinger». Velg e-postadressen deg gjelder. Velg så «Avanserte IMAP-Innstillinger». Slett «INBOX» i tekstfeltet «IMAP-Kontobaneprefiks» og trykk OK.
På Microsoft Outlook: Legg ned Outlook. Gå til «Kontrollpanel» på PC-en din. Velg punktet «Mail (Microsoft Outlook)». Trykk på «E-postkontoer …». Velg den e-postadressen det gjelder og trykk deretter på «Endre». Trykk på «Flere innstillinger» nederst i høyre hjørne. Gå til «Avansert». Fjern «INBOX» fra punktet «Åpne disse ekstra postboksene».
Alt dette er dekket i brukerveiledningen for e-posttjenesten.
Dette skyldes trolig ett av følgende forhold:
1) Du har ikke en gyldig Altibox epostkonto. Det kan du sjekke på Mine sider.
2) Du har ikke satt opp epost-program (Outlook eller lignende) i henhold til oppsettguiden.
Sjekk også at følgende innstillinger er korrekt satt opp:
Inngående: imap.altibox.no (993) (SSL)
Utgående: smtp.altibox.no (465) (SSL)
pop.altibox.no (995) (SSL)
Dersom du forsøker å sende en e-post til en e-postadresse som ikke eksisterer, vil du motta en e-postmelding fra «Mail Delivery System» om at e-posten ikke har blitt levert. Denne e-posten er vist i bildet under.
Boks 1 i bildet viser feilmelding først på engelsk, så på fransk, så på spansk.
Boks 2 i bildet viser melding om hvorfor e-posten ikke har blitt levert.
Her er tre eksempler på feilmeldinger du kan få i boks 2:
- Domain not found: Sjekk at du ikke har skrevet inn feil e-postadresse
- User unknown in virtual mailbox table: Sjekk at du ikke har skrevet inn feil e-postadresse
- Andre feilmeldinger – Ta kontakt med Altibox kundeservice og oppgi fullstendig feilmelding. https://www.altibox.no/privat/kundeservice/
Dette skyldes at e-postplattformen vår ikke støtter følgende filtyper i henhold til bransjestandard:
.jar
.ade
.adp
.app
.asp
.bas
.bat
.chm
.cmd
.com
.cpl
.csh
.exe
.fxp
.hlp
.hta
.inf
.ins
.isp
.its
.js
.jse
.ksh
.lnk
.mad
.maf
.mag
.mam
.maq
.mar
.mas
.mat
.mau
.mav
.maw
.mda
.mdb
.mde
.mdt
.mdw
.mdz
.msc
.msi
.msp
.mst
.ops
.pcd
.pif
.prf
.prg
.pst
.reg
.scf
.scr
.sct
.shb
.shs
.tmp
.vb
.vbe
.vbs
.vsmacros
.vss
.vst
.vsw
.ws
.wsc
.wsf
.wsh
.lib
.sys
.vxd
.ace
I tillegg vil filer med navn som stemmer overens med det nedenfor bli blokkert, uavhengig om filtypen ikke er på listen over:
“self-extract”
“executable”
“ELF”
“Registry”
“application\/x-iso9660-image”
Steg 1: Åpne adresseboka
Steg 2: hold over «person»-ikonet og huk av kontakten du vil sende til. Gjør dette for alle kontakter du vil sende til, og trykk deretter på de tre vertikale prikkene vist i bilde under.
Steg 3: Velg nå «Skriv», og deretter «Til».
Man får da åpnet en ny e-post, med valgte mottakere i «Til»-feltet og du kan skrive en e-post til alle disse samtidig.
Altibox anbefaler at den nye e-posttjenesten blir benyttet med det som kalles IMAP, og ikke alternativet POP3. Dersom du har satt opp e-postprogram (Outlook eller lignende) med POP3 trenger ikke hele oppsettet slettes, men du bør endre fra pop.altibox.no til imap.altibox.no der det er mulig.
Og hvor er det, lurer du kanskje? Se oppsettet for ulike e-postprogrammer her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/epost-oppsett/.
Å endre fra POP3 til IMAP vil i mange tilfeller fikse problemet med synkronisering - at du ikke får inn alle e-poster eller at e-poster du sletter dukker opp igjen.
Dette skyldes sannsynligvis at du på et tidspunkt har huket av for «Legg igjen en kopi av den hentede e-posten på serveren» når du satte opp e-postprogrammet ditt, som f.eks. Outlook. Når du da slettet e-post, ble den derfor bare slettet i Outlook, og ikke på serveren.
Når vår e-posttjeneste nylig ble overført til ny driftsleverandør, ble alle dine e-postmeldinger som lå på serveren hos oss levert til Outlook – inkludert de som var slettet hos Outlook, men ikke på serveren.
Det er dessverre ingenting Altibox kan gjøre med dette, siden vi ikke har oversikt over hvilke e-poster du tidligere har slettet i Outlook eller lignende program. Eneste løsning er da å markere og «merk som lest» eller «slette» disse e-postene igjen.
Steg 1: Hold musepekeren hvor den røde sirkelen er, huk av for å markere e-post.
Steg 2: Trykk på ikonet som er markert med en rød sirkel for å velge alle e-postene i innboksen din.
Du kan deretter for eksempel markere som lest eller legge i papirkurven. Det er også mulig å 'avhuke' enkelt-eposter før du gjør dette.
Steg 1: Trykk på tannhjulet på fremsiden når du har logget inn på webmail - markert med hvit sirkel under.
Steg 2: Huk av for «Aktiver to-faktor autentisering ved hjelp av en TOTP-applikasjon». Her kan en eksempelvis bruke Google eller Microsoft sin «Authenticator».
Les mer om dette i brukerveiledning for 2FA her.
Steg 3: Når du huker av på alternativet, vil en QR-kode poppe opp. Denne QR-koden skal scannes ved hjelp av den TOTP-applikasjonen du velger å bruke.
Merk også advarselen uthevet i svart på bildet - hvis du ikke er klar til å sette opp 2FA nå, må du avhuke knappen i punktet over før du logger ut.
I den nye e-posttjenesten kan du ikke:
Sende til mer enn 50 forskjellige mottakere i løpet av 60 minutter
Sende flere enn 200 e-poster i løpet av 60 minutter
Dersom en av disse grensene overskrides, vil du bli blokkert fra å sende e-post i 60 minutter. Dette er for å forhindre spam.
Karantenerapport er en del av Cleanmail, som er et mailfiltreringssystem som gjør at du selv kan håndtere e-post som er svartelistet eller hvitelistet.
En epost blir automatisk satt i karantene av systemet dersom det er mistanke om at eposten inneholder spam. Rapporten inneholder en link som kobler deg direkte til Cleanmail. Her vil du se alle epostmeldinger som er satt i karantene, og du kan selv velge om du vil frigjøre meldingen fra karantene og plassere i din vanlige innboks, eller la den blir værende.
Det er enklest å logge inn på Cleanmail via en karantenerapport i innboksen din. Lenken i rapporten er tilgjengelig i 15 dager. Trykk på «Se oversikt *» i e-posten. For å logge inn direkte i Cleanmail, se oppskrift under.
Ønsker du å kunne logge inn direkte på Cleanmail, må du første gang følge disse stegene:
Steg 1: Logg inn i Cleanmail via en karantenerapport du mottar i innboksen din vist i bildet over.
Steg 2: Trykk på , deretter
Steg 3: Gå til «Ditt passord» og skriv inn det passordet du vil ha.
Passordet har minimumskrav for passordstyrke: Minimum 8 tegn, minimum 1 liten bokstav, minimum 1 stor bokstav, minimum 1 tall.
Etter du har skrevet inn passordet i «Passord» og «Passord bekreftelse», trykk på
Du kan nå logge inn via https://cleanmail.altibox.no/login
Hva gjør jeg om jeg glemmer Cleanmail-passordet?
Da må du vente til du mottar en ny karantenerapport. Denne karantenerapporten vil ha en gyldig automatisk innlogging i 15 dager. Når du kommer deg inn på Cleanmail følger du samme prosess vist i steg 2 og steg 3 for å sette et nytt passord.
Du finner en egen FAQ om Cleanmail her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/cleanmail/
Per i dag er det dessverre ikke mulig å bestemme hvordan mappene dine struktureres. Mappene vil ligge kronologisk etter når de ble opprettet. Dette er noe vi ønsker å utbedre i fremtiden.
Du kan ikke lenger bruke smtp.altibox.no uten en gyldig e-postkonto hos Altibox. Det vil si at kontoen din må være en del av Altibox sin e-posttjeneste, og slutte med et av domenenavnene tilknyttet oss, som f.eks. @lyse.net.
Se også spørsmålet 'Fjernes SMTP-servere nå?' lenger nede på denne siden for mer informasjon.
Dersom du benytter Mac OS må du klikke «OK» i en pop-upmelding for å akseptere et nytt autorisasjonssertifikat.
Merk at dette ikke gjelder ved bruk av Altibox’ webmail via en Mac.
Steg 1: Trykk på tannhjulet på fremsiden når du har logget inn på webmail - markert med hvit sirkel under.
Steg 2: Huk av for «Aktiver to-faktor autentisering ved hjelp av en TOTP-applikasjon». Her kan en eksempelvis bruke Google eller Microsoft sin «Authenticator».
Les mer om dette i brukerveiledning for 2FA her.
Steg 3: Når du huker av på alternativet, vil en QR-kode poppe opp. Denne QR-koden skal scannes ved hjelp av den TOTP-applikasjonen du velger å bruke.
Merk også advarselen uthevet i svart på bildet - hvis du ikke er klar til å sette opp 2FA nå, må du avhuke knappen i punktet over før du logger ut.
Karantenerapport er en del av Cleanmail, som er et mailfiltreringssystem som gjør at du selv kan håndtere e-post som er svartelistet eller hvitelistet.
En epost blir automatisk satt i karantene av systemet dersom det er mistanke om at eposten inneholder spam. Rapporten inneholder en link som kobler deg direkte til Cleanmail. Her vil du se alle epostmeldinger som er satt i karantene, og du kan selv velge om du vil frigjøre meldingen fra karantene og plassere i din vanlige innboks, eller la den blir værende.
Det er ikke mulig å logge inn på Cleanmail uten å få en karantenerapport i innboksen din. Lenken i rapporten er tilgjengelig i 5 dager. Trykk på «Se oversikt *» i e-posten.
Ønsker du å få tilgang på Cleanmail uten å måtte få tilsendt en karantenerapport, må du følge disse stegene:
Steg 1: Logg inn i Cleanmail via en karantenerapport du mottar i innboksen din vist i bildet over.
Steg 2: Trykk på , deretter
Steg 3: Gå til «Ditt passord» og skriv inn det passordet du vil ha.
Passordet har minimumskrav for passordstyrke: Minimum 8 tegn, minimum 1 liten bokstav, minimum 1 stor bokstav, minimum 1 tall.
Etter du har skrevet inn passordet i «Passord» og «Passord bekreftelse», trykk på
Tips: Bruk det samme passordet du bruker til e-postkontoen din
Du kan nå logge inn via https://cleanmail.altibox.no/login
Hva gjør jeg om jeg glemmer Cleanmail-passordet?
Da må du vente til du mottar en ny karantenerapport. Denne karantenerapporten vil ha en gyldig automatisk innlogging i 5 dager. Når du kommer deg inn på Cleanmail følger du samme prosess vist i steg 2 og steg 3 for å sette et nytt passord.
I den nye e-posttjenesten kan du ikke:
Sende til mer enn 50 forskjellige mottakere i løpet av 60 minutter
Sende flere enn 200 e-poster i løpet av 60 minutter
Dersom en av disse grensene overskrides, vil du bli blokkert fra å sende e-post i 60 minutter. Dette er for å forhindre spam.
Per i dag er det dessverre ikke mulig å bestemme hvordan mappene dine struktureres. Mappene vil ligge kronologisk etter når de ble opprettet. Dette er noe vi ønsker å utbedre i fremtiden.
Du kan ikke lenger bruke smtp.altibox.no uten en gyldig e-postkonto hos Altibox. Det vil si at kontoen din må være en del av Altibox sin e-posttjeneste, og slutte med et av domenenavnene tilknyttet oss, som f.eks. @lyse.net.
Se også spørsmålet 'Fjernes SMTP-servere nå?' lenger nede på denne siden for mer informasjon.
Dersom du benytter Mac OS må du klikke «OK» i en pop-upmelding for å akseptere et nytt autorisasjonssertifikat.
Merk at dette ikke gjelder ved bruk av Altibox’ webmail via en Mac.
Andre spørsmål & svar:
OBS! Denne FAQ-en er begrenset til spørsmål rundt den nye e-posttjenesten. Generelle spørsmål om e-post finner du her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/.
Dette gjelder bare de som har e-postadresser gjennom Altibox eller en av våre partnere, som for eksempel @altiboxmail.no, @lyse.net, @netbb.no, @haugnett.no
Har du e-postadresse som slutter på for eksempel gmail.com, outlook.com, hotmail.com, yahoo.com, gjelder denne informasjonen ikke deg.
Det kan du sjekke på Mine sider her: https://www.altibox.no/mine-sider/internett/e-postkontoer/
Vi bytter til en ny e-posttjeneste som er bedre, mer stabil og tryggere. Den nye løsningen vil ved innlogging på mail.altibox.no se litt annerledes ut, men utover det vil det ikke være store endringer.
Hvis du har satt opp videresending fra din Altibox e-post og til en annen epostadresse, må du sette dette opp på nytt.
Dersom du i stedet har satt opp at en annen e-posttjeneste (f.eks. Outlook eller Gmail) til å logge seg på din Altibox epost og hente e-postmeldinger, som beskrevet her, trenger du ikke gjøre noe.
Regler, fraværsmelding, oppgaver og signatur lagt inn på mail.altibox.no vil også måtte legges inn på nytt.
Dersom du bruker Mac til å lese Altibox-e-post, vil du måtte godkjenne et nytt sertifikat ved første innlogging etter overgangen.
Muligheten til å aktivere to-faktorautentisering er den største nyheten. Det betyr at du kan aktivere to-trinnsbekreftelse ved innlogging på webmail, der du taster inn passord som normalt, og i tillegg får tilsendt en engangskode du må godkjenne før du blir logget inn. Ellers er det det visuelle som er den mest påfallende endringen. Det vil se litt annerledes ut, men ikke så mye at det er totalt ukjent. Noen elementer, som «skriv ny e-post» har flyttet litt på seg, og noen andre småting er litt annerledes. Sjekk komplett brukerveiledning på kundeservice-siden.
De store endringene ligger uansett i det tekniske bak tjenesten. Vi skal ikke gå i dybden på det, men kort fortalt har du fått en tryggere og mer stabil e-posttjeneste.
SMTP
Nei, SMTP-serverne til Altibox blir ikke fjernet.
Vi vil derimot ikke lenger tillate anonym utsendelse av e-post via smtp.altibox.no på port 25. Dette for å hindre utsendelse av spam og phishing.
SMTP-tjenesten krever derfor nå pålogging med gyldig Altibox-epost. Alle Altibox-kunder har 1 e-postkonto inkludert i sitt abonnement. Dersom du ikke allerede har opprettet en e-postkonto gjennom ditt abonnement, kan dette gjøres på Mine sider.
Se så informasjon om hvordan e-postkontoen kan settes opp i lokal klient her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/epost-oppsett/.
Har du tidligere benyttet smtp.altibox.no sammen med e-postkonto fra en annen leverandør, vil dette altså ikke fungere lenger. Du må da benytte SMTP-tjenesten fra leverandøren av e-postkontoen. Hvis du for eksempel benytter Gmail, bør du besøke Google sine nettsider for å finne ny SMTP-server der.
Den gamle e-posttjenesten vår var ganske enkelt utdatert, komplisert å vedlikeholde og ikke så sikker som vi ønsket. Det var på tide å ta e-posten vår inn i fremtiden.
Vi har laget flere hjelpeartikler på vår kundeserviceside, så enten du trenger bistand til å videresende e-post, endre spamfilteret, opprette nye kontakter, legge til elementer i kalenderen eller annet, finner du mer informasjon om den slags i brukerveiledningen. Se linken her: https://www.altibox.no/wp-content/uploads/2022/10/Brukerveiledning-AiB-Epost.pdf
Hvis du ikke finner svar der, kan du også ta kontakt med kundeservice som beskrevet på https://www.altibox.no/privat/kundeservice/.
Dataene dine blir lagret i Danmark og er dermed under europeisk personvernlovgivning.
Det kan hende at enkelte undermapper har blitt sidestilt med hovedmapper under overgangen til ny e-postløsning når du logger inn via webmail. Du må derfor selv flytte undermappene der de hører hjemme. Innholdet i mappen er før.
Hvis du har bredbånd fra Altibox, har du e-posttjenesten inkludert. Hvis du ikke har e-postadresse fra før, får du lage én adresse. Gå til Mine sider her for å gjøre det: https://www.altibox.no/minesider.
Denne FAQ-en er begrenset til spørsmål rundt den nye e-posttjenesten. Hvis du har andre spørsmål, finner du nok det, og selvsagt også svaret, på https://www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/.
To-faktorautentisering er et ekstra lag med sikkerhet for epostkontoen sin som sikrer at du er den eneste som kan få tilgang til kontoen, selv om andre uvedkommende skulle få kjennskap til passordet ditt. Med to-faktor autentisering logger du inn med noe du vet (passord) i tillegg til noe du har (engangskode på telefonen). Se egen brukerveiledning for hvordan du aktivere to-faktorautentisering: https://www.altibox.no/wp-content/uploads/2022/10/Brukerveiledning-2FA.pdf
Karantenerapport er en del av Cleanmail, som er et mailfiltreringssystem som gjør at du selv kan håndtere e-post som er svartelistet eller hvitelistet. En epost blir automatisk satt i karantene av systemet dersom det er mistanke om at eposten inneholder spam. Rapporten inneholder en link som kobler deg direkte til Cleanmail. Her vil du se alle epostmeldinger som er satt i karantene, og du kan selv velge om du vil frigjøre meldingen fra karantene og plassere i din vanlige innboks, eller la den blir værende. Se egen brukerveiledning for Cleanmail: https://www.altibox.no/wp-content/uploads/2022/10/Cleanmail-Brukerveiledning-.pdf
I henhold til Altibox sine vilkår for e-post, vil inaktive e-postkontoer, det vil si e-postkontoer som ikke har blitt logget inn på i løpet av de siste 6 månedene, bli sperret/deaktivert.
Du får varsel 14 dager og 7 dager før kontoen ble sperret. Hvis e-postkontoen er deaktivert, har du tre måneder på deg til å gjenopprette den på 'Mine sider'.
Dersom e-postadressen bli liggende med status «deaktivert» i tre måneder etter sperring, slettes e-post-kontoen og dens innhold.
Dersom en e-postadresse først er slettet, vil den ikke kunne aktiveres igjen, heller ikke av kundeservice. Den er tapt.
Dine e-postkontoer fra Altbox kan du selv administrere inne på Mine sider. Der kan du opprette og slette e-postkontoer, bytte navn og bytte passord.