Finn hjelp til aktivering av sensorer, tilgang til dekningskart og svar på andre spørsmål. Husk at du enkelt kan få faktura, se driftsstatus og administrere brukere og tilganger i Min bedrift.
Sensor ble aktivert og dataflyt verifisert før den ble installert i felt, men hvorfor mottar jeg nå ingen data fra sensor?
Hvis sensor aktiveres i et miljø med god dekning og deretter flyttes til et område med dårligere dekning kan man oppleve et opphold i kommunikasjon fra sensor. Normalt vil sensor tilpasse seg de nye radioforholdene, men dette kan ta litt tid.
Kunde kan komme rundt denne utfordringen ved å reaktivere sensor i felt etter installasjon. Sensor vil da tilpasse seg radioforholdene i forbindelse med tilkoblingsprosedyren. Reaktiverings prosedyre varierer mellom de ulike sensortypene, men normalt kan dette gjøres ved å koble batteri fra og til.
Hvordan kan jeg verifisere at det er LoRaWAN-dekning der jeg ønsker å plassere en sensor?
Dekningskart kan hjelpe deg litt på vei, men er ingen fasit da dekning påvirkes av lokale forhold. Våre dekningskart viser dekningsforhold 1 meter over bakkenivå. For å verifisere dekning på en gitt plass, anbefaler vi at våre kunder benytter en dekningstester. Dette er en håndholdt enhet som meldes inn I vårt nettverk. Enheten gir deg et svar på radioforhold, samt at en rapport kan hentes ut fra vår plattform etter gjennomført(e) test(er).
Hvor ofte kan jeg motta meldinger fra min sensor?
Altibox IoT Aksess tillater opp til 144 meldinger fra sensor per døgn. Dette tilsvarer 1 melding hvert 10 minutt.
Hvis du ønsker høyere oppløsning på din data, kan måleverdier samles opp før de sendes. Merk at ikke alle sensortyper støtter denne typen funksjonalitet, samt at store datapakker vil påvirke batterilevetiden negativt.
Andre bærerteknologier kan være mer aktuell om en ønsker høyoppløst data.
Min sensor har sluttet å sende data, hva kan være feil?
Det kan være mange årsaker til at en sensor slutter å fungere, men ved å analysere de siste datapakkene fra sensor kan ofte belyse saken. I tillegg til måleverdi, inkluderes en del meta-data I disse datapakkene. Her kan radioforhold og batterinivå være viktige parametere. Enkelte sensorer sender også en statusmelding/alarm ved brekkasje, lavt batterinivå mm.
Jeg har mistet nøklene til mine sensorer, hvordan finner jeg dem igjen?
Nøkkelhåndtering er kundens ansvar og er ikke mulig å hente ut fra Altibox sine systemer etter registrering. Kunden har selv ansvar for å lagre nøkler sikkert. Ved tap av nøkler må kunde kontakte sensorleverandør. Enkelte sensorer kommer med programvare til PC og/eller apple/android som lar deg koble til sensor via USB/blåtann for å hente ut eller generere nye nøkler.
Jeg blir fakturert for 42 sensorer, men jeg har kun aktivert 40 sensorer
Som kunde blir du fakturert for antall registrerte sensorer i vår nettverkserver og ikke per aktive sensor.
Min bedrift har nylig blitt Altibox IoT kunde, hvordan får jeg tilgang?
Teknisk kontaktperson i din bedrift har mottatt påloggingsdetaljer per epost ved aktivering av produktet. Kontakt teknisk kontaktperson i din bedrift for tilgang til deres konto.
Min sensor er registrert i Altibox sitt sensornettverk, men den fungerer ikke.
Det kan være flere grunner til at en sensor ikke fungerer som forventet. Under har vi listet opp de vanligste årsakene:
Har du verifisert at batteri er tilkoblet eller ikke er utladet?
Enkelte sensortyper fungerer ikke optimalt ved lavt batterinivå.
Finnes det LoRaWAN dekning der sensor er installert?
Se dekningskartet
Er korrekt DevEUI (unik sensor ID) registrert?
ID finner du normalt på et klistermerke på undersiden av sensor
Er korrekt autentiseringsmetode valgt?
ABP eller OTAA – Dette defineres av sensorleverandør (OTAA er mest brukt)
Er korrekt AppKey (public key) registrert på sensor?
Hvis feil AppKey er registrert på sensor, vil du se at tilkoblingsforespørsel fra sensor avvises av vårt nettverk.
Er korrekt «Device Profil» valgt?
Ved registrering av sensor må du fortelle sensornettverket om typen sensor som kobles til.
Enkelte sensorleverandører har tilpassede profiler som du vil finne ved registrering (leverandør + modell navn).
Hvis tilpasset profil ikke finnes, velges en generisk profil som samsvarer med oppsett fra leverandør. Profil beskriver LoRaWAN versjon, og tilkoblingsparametere som omhandler Spredningsfaktor og responsvindu for returtrafikk. For en vellykket tilkobling, krever sensor et svar fra vårt nettverk. Profil styrer da hvilke frekvens og tidsvindu sensor lytter.
Vårt kundesenter er klare til å bistå deg i ditt feilsøk.
Kan jeg kjøpe LoRaWAN sensorer av Altibox?
Nei, Altibox leverer kun nettverket (IoT aksess) med en eventuell tilleggstjeneste som du finner i produktene IoT Total og Vanninnsikt. Kjøp, administrasjon og drift av sensorer er kundens ansvar og vi stiller kun krav til at sensoren oppfører seg i henhold til LoRaWAN standarden.
LoRa Alliance har et sertifiseringsprogram som skal gjøre det enklere og tryggere å kjøpe sensorer.
Du finner oversikt over sertifiserte leverandører og sensorer her.