Råd til tryggere bruk av sosiale medier og spill
Hva gjør man når barna har kjøpt noe på nett ved et uhell? Og hvordan vet man hvilke apper og spill som er utrygge for barn å bruke? Her er Barnevakten sine beste råd til foreldre.
Under webinaret som vi hadde i samarbeid med Barnevakten og Forbrukrrådet den 11. februar 2025, kom det flere spørsmål fra foreldre om tryggere bruk av sosiale medier og spill. Her er svar på noen av spørsmålene som foreldrene hadde:
- Hvilke sosiale medier og spill er verst for barn og unge?
- Har gjør man når barna har kjøpt noe ved uhell på nett
- Hvordan kan man unngå reklame i spill?
- Hvordan kan foreldre sammen hindre at barna opplever utrygghet på nett?
1. Hvilke sosiale medier og spill er verst for barn og unge?
De aller største sosiale mediene samler inn data fra brukerne sine. Dette er blant annet for å vise reklame og algoritmestyrt innhold. Og de verste selger data videre til andre parter.
Man bør være særlig obs på apper som har adresse og datalagring utenfor EU og USA. Men heller ikke apper og spill som eksisterer innenfor disse grensene er nødvendigvis gode på personvern (som du ser er det nesten umulig å være helt sikker).
Våre råd er derfor å:
- sjekke ut hvilke muligheter man har i den enkelte app for å velge best mulig personverninnstillinger. For eksempel om man kan slette data som er lagret i appen eller velge hvem som kan se innholdet du deler.
- unngå å gi appen tillatelse til visse funksjoner som GPS, kontaktliste, alle bilder og så videre fra telefonen.
- søke på nett og lese anmeldelser og omtaler før barna får tilgang til en ny app eller et spill.
- prøve litt selv eller høre med andre foreldres erfaringer.
Det finnes dessverre ikke noen godkjent-liste. Men man kan bli klokere ved å sette seg inn i aldersmerkingen til appen og sjekke hvilken aldersgrense utvikleren har gitt for appen.
Man kan også følge politiets nettpatrulje i sosiale medier. Det er en fin arena både for å ta kontakt med nettpatruljen for å få råd og til å holde seg oppdatert på apper man helst bør unngå.
Barnevakten + Altibox
Altibox samarbeider med Barnevakten for å bidra til at barn og unge får en bedre digital hverdag gjennom å bruke mediene på en trygg og bevisst måte.
2. Har gjør man når barna har kjøpt noe ved uhell på nett?
I de fleste tilfeller når man skal handle noe i app-butikken eller spillbutikken på spillkonsollen, så må foreldre legge inn et bankkort. Det sammenlignes med å gi barna lommepenger til å handle i butikken. Dessverre har man da ingen angrerett eller krav om å få pengene tilbake.
Våre råd er derfor å:
- prøve å ta kontakt med spillbutikkene som App Store (Apple), Google Play (Google) og spillkonsollenes spillbutikker. De er ofte imøtekommende dersom uhellet er ute og det er verdt et forsøk å spørre. Men det er ikke sikkert at man får hele summen tilbake og særlig ikke om kjøp ved uhell skjer flere ganger.
- opprette foreldrekontoer og barnekontoer på mobil og spillkonsoll. Da kan man digitalt tillate eller nekte barnets kjøpsforespørsler.
3. Hvordan kan man unngå reklame i spill?
Tydeligst reklame finner man ofte i gratisspill. Det kan være mobilspill som pauser spillingen med å vise reklame eller lenker. Mange spill, også kjøpte spill, har indirekte reklame. Det kan hende at man i bilspill kjører en Ferrari som viser logo og reklame på sidene, eller at man i et fotballspill ser reklame langs stadion. Eller at en kjent artist eller filmstudio samarbeider med et spill for å vise innholdet sitt på noe vis.
Du kan:
- betale for å bli kvitt all eller delvis reklame i noen gratisspill. Ofte har spill som man må betale for mindre reklame.
- betale en månedspris i Apple og Google sine egne abonnementer slik at barna får tilgang til en hel del apper og spill som er fri for reklame og kjøpemuligheter.
4. Hvordan kan foreldre sammen hindre at barna opplever utrygghet på nett?
- Be skolen om å ha mobil- og spillbruk på agendaen på foreldremøtene allerede fra første klasse. Kanskje kan man også lage noen felles avtaler og rammer.
- Det kan også lønne seg å sjekke ut påstander med to-tre andre foreldrepar i klassen. Som for eksempel i tilfeller der barna sier at alle har den og den appen og spillet.
- Andre temaer man kan snakke om er pengebruk, inkludering av andre i klassen også på nett og om man skal lage rammer for felles offline-tid.
Her legger vi ut nye webinarer om du også vil delta neste gang: