«Driden ska virka, alltid»
Undersøkelser viser at det viktigste for norske bredbåndskunder er å ha stabilt nett i hjemmet. Det leverer Altibox.
Du kjenner nok følelsen. Du ser en serie, og så fryser bildet. Du er i et Teams-møte, og videoen hakker. Du prøver å laste opp et dokument, og det går ikke gjennom. ARGH!
Ustabilt nett er en av de fremste årsakene til det moderne menneskets misnøye med tilværelsen.
Stabilitet på internett betyr at kunden får den responsen fra nettet som de forventer når de surfer eller strømmer eller gamer.
Det er vår jobb å sørge for at det alltid er ledig kapasitet og nok båndbredde i nettet til kunden. Og det gjør vi.
Tore Kristoffersen
Vi har tatt en prat med Tore Kristoffersen, som er direktør for tjenesteproduksjon i Lyse Tele, morselskapet til Altibox. Det vil si at det blant annet er hans ansvar å sørge for at bredbåndsteknologien til Altibox utvikles og forvaltes.
Stabilt nett til hele Norge
Kristoffersen har jobbet med Altibox siden oppstarten i 2002. Han har vært med på å bygge ut et kraftig kjernenett som dekker mer enn 30 000 kilometer gjennom hele Norge, og som har førsteklasses tilgang til innholdet på internett globalt, blant annet gjennom egne undersjøiske fiberkabler til England og Tyskland.
- Det sørger for superrask responstid med minimal forsinkelse. Ingen skal måtte vente fra du trykker på en link og til innholdet er hos deg, og det skal ikke være merkbar forsinkelse i strømming eller gaming. Lav «ping», som det heter på fagspråket, er ledende for oss, sier han.
Kristoffersen ser også at folk krever stadig mer av nettet.
- Antall samtidig brukere blir flere, kvaliteten på video blir høyere og filene som sendes blir derfor større, mengde wifi-utstyr i hjemmet øker, mens tålmodigheten blir lavere. Men i Altibox har vi alltid prioritert kvalitet, og har utvidet nettkapasitet i stedet for å spare penger. Derfor er vi rigget for fremtiden.
Finner raskeste vei til deg
For teknologi som ikke fungerer som det skal er veldig frustrerende, og det eneste som kan måle seg med tregt nett, er vel kø på veien.
- Man blir utålmodig, og det er ikke rart: Det er noe som skal fungere som ikke fungerer. Heldigvis er det flere ting vi som bredbåndsleverandør kan gjøre for å unngå digitalt trafikk-kaos. Fra vårt operasjonssenter overvåker vi kapasiteten i nettet nøye, døgnet rundt, og dersom vi merker økt pågang, kan vi gjøre nødvendige tiltak for å sikre at alt virker for alle.
Målet er at forbindelsene i nettet vårt aldri kommer over 70 prosent utnyttelse.
Et annet triks Kristoffersen og Altibox har i ermet, er å rute om trafikken dersom noe skulle skje.
- Vårt nett har mange alternative veier, inkludert noen direkteforbindelser og “snarveier”, som gjør at vi kan flytte trafikk til der det er bedre kapasitet hvis det trengs. I tillegg har vi superrask responstid fra navnetjenere – kun 2-3 millisekunder, samtidig som vi sørger for at det mest populære innholdet på internett ligger lett tilgjengelig i våre datasenter, slik at vi slipper å hente det fra opprinnelsesland.
Wifi-synderen - og løsningen
Kristoffersen påpeker at Altibox og deres partnere gjør det de kan for at fibersignalet som kommer til hjemmet leverer som det skal, og forklarer at problemene med ustabilt nett vanligvis stammer fra problemer inne i huset.
- Det kan være programvare som ikke er oppdatert, utstyr som kunne vært bedre plassert, andre wifi-dingser som blokkerer signalet, eller dårlige løsninger for trådløst nettverk. Vanligvis er det noe ved wifi-systemet som er synderen.
På nett. Alltid.
Med stadig flere dingser som bruker det trådløse nettet, har også dekning blitt utfordrende for mange. Nettet fra routeren når rett og slett ikke fram til alle kriker og kroker. Derfor har vi utviklet Altibox Wifi Overalt, som skal løse mange av problemene som kan oppstå.
På nett med lokal tilhørighet
Altibox sin oppetid er allerede rimelig nær 100 prosent - i 2024 har den vært 99,99! Men Kristoffersen og de han jobber med vil bli enda bedre.
- Det ble sagt på folkelig og fint vis av min gode kollega Eirik Gundegjerde da vi begynte med bredbånd og diskuterte hvilken oppetid vi skulle ha som mål. 98, 99 og 99,5 ble alle nevnt som alternativer, før han så på oss med alvorlig blikk og sa på brynedialekt: «Driden ska virka, alltid!». Intet mindre. Det har stått skrevet på veggen ved Teknisk avdeling siden 2002, og er noe vi tar på ytterste alvor. Kundene skal alltid få det de betaler for.
I tillegg har Altibox gjennom sitt unike partnerskap av leverandører i hele Norge tilgang til en solid teknisk kompetanse og lokal kjennskap som er gull verdt.
- Altibox-partnerskapet er fantastisk. Det er mange dyktige samarbeidspartnere som løfter hverandre og fokuserer på kundene, de satser på både vedlikehold og utvikling, og om noe skulle gå galt er de superkjappe med å fikse problemet, fordi de virkelig bryr seg om sine naboer, fastslår Kristoffersen.