Flom, ras og stengte veier - men raskt på nett
Med voldsomme naturkrefter i sving er det viktigere enn noensinne at internett- og tv-tilkoblingen blir godt ivaretatt, og raskt gjenopprettet dersom den blir borte.
Tenk deg følgende situasjon: Det er en kald vinterkveld i Nord-Norge, og utenfor husveggene herjer ekstremværet «Ingunn». Plutselig forsvinner nettet, og du får verken sjekket nyhetene eller satt på underholdning på TV-en.
Dette dramaet var reelt for over 9000 husstander 1. februar i år – under ekstremværet «Ingunn».
Stormen var såpass kraftig at skoler var stengt og folk kom seg ikke på jobb. Det at nettet forsvant gjorde folk enda mer isolerte.
Kaya Reichelt, markedssjef i Signal
I mange tilfeller vil man kunne tenke at «det får vi fikse når stormen har passert». Men Altibox-partnerskapet sine teknikere vet at internett er samfunnskritisk infrastruktur.
Så hva gjorde de nordnorske hverdagsheltene da både veier og ferjestrekk var stengt? Jo, de rekvirerte en brøytebil.
Takket være jobbing gjennom natten, i solide minusgrader og kraftig vind, ble kundene koblet opp igjen. Allerede neste dag kunne de aller fleste Signal-kundene med Altibox nyte alle gledene internett har å by på.
Lokal tilhørighet
Altibox har lokale partnere som Signal over hele Norge. Det sikrer lokal tilhørighet, kort reaksjonstid om noe skulle skje og lokalkunnskapen som trengs for å ordne opp. Partnerne er alle stolte av å levere rask og stabil internett-tilgang til sitt nærområde. Skikkelig nett er viktig for både privatpersoner og samfunnet generelt.
«Oppetiden», det vil si hvor mye av tiden internett er tilgjengelig for kunden, er utrolig høy. Mesteparten av nedetiden er korte perioder om natten for å gjøre nødvendige oppdateringer på programvare som sikrer stabile tjenester. Fiberbredbånd er nemlig lynraskt og stabilt, der data fra internett blir sendt hjem til deg i lysets hastighet gjennom en fiberkabel som mesteparten av tiden ligger trygt i bakken.
Visste du at Altibox-partnerskapet har Norges mest fornøyde tv- og bredbåndskunder?
Alltid på vakt
Fiberkabler er vanligvis trygt gravd ned i jorden. Men man kan ikke planlegge for alt. Og når bakken begynner å røre på seg er det klart det blir utfordringer. Det kan Altibox-partner Bruse skrive under på. De holder til i området rundt Hallingdal, der «Hans» i fjor høst brakte med seg flom, jordskred og ras.
Rundt 2500 av Bruses 9000 aktive kunder ble berørt som følge av været. Altibox-partneren hadde da et eget krise- og beredskapsteam som jobbet døgnet rundt for å få nettet tilbake så raskt som mulig. Det at Bruse har egne montører ansatt i organisasjonen gjorde at de raskt klarte å mobilisere.
Da de skulle rette opp feil under ekstremværet «Hans» ble også nettverket i lokalsamfunnet helt avgjørende.
– Vi fikk låne båter av privatpersoner, og graveentreprenører ble mobilisert for å bringe utstyr inn i rasområder, forteller Strandbråten.
Takket være kreative midlertidige løsninger kom nettet relativt raskt tilbake for Bruse-kundene. Men skadene er store og det jobbes fortsatt med å finne endelige løsninger på alt, spesielt der fiberkabelen på grunn av vill, norsk natur må gå i luft eller vann.
– Det sier seg selv at det tar noe tid å reparere noen hundre fiberkabler som krysser over en elv.
Smart infrastruktur
Altibox-partner Viken Fiber har siden 2004 bygget og driftet fibernett og levert bredbåndstjenester til husholdninger og bedriftskunder over store deler av Østlandet. De bygger bevisst et nett som aldri står på kun ett bein.
– Vi sørger for at nodene blir forsynt, så langt det lar seg gjøre, fra mer enn én side. Det vil si at dersom kabelen inn til noden blir gravd av, vil det finnes en annen kabel, fra en annen retning, som gjør at nettet ikke forsvinner, sier Per Morten Berg, teknisk driftskonsulent i Viken Fiber.
Internett er en kritisk infrastruktur som skal fungere, og da uværet «Hans» raste i fjor, forsvant både strøm og bilveier. Likevel: Viken Fiber sitt nett holdt stand.
Driftskonsulenten forklarer at mye av nøkkelen til et så stabilt nett ligger i proaktivt vedlikehold og bytting av utstyr før det blir for gammelt.
– Nettet vårt har en oppetid på 99,991 prosent hittil i år. Det er veldig fornøyde med, avslutter Berg.