Hopp til hovedinnholdet

Barn og medier 2024: En oppsummering

De yngste barna venter med TikTok og Snapchat, flere bruker tid på spill i stedet for sosiale medier, og mange får mobil tidlig fortsatt. Medietilsynets nyeste undersøkelse er klar, og Barnevakten gir deg innblikk i de viktigste tallene.

13. januar 2025

Mobiltelefon har blitt allemannseie og andelen barn med egen mobil har vært nokså stabil siden 2016. Over ni av ti barn (9-11 år) oppgir å ha egen mobiltelefon, ifølge undersøkelsen Barn og medier 2024 fra Medietilsynet.

I årets undersøkelse ble barna også spurt om synspunkt på egen mobilbruk. Nesten 1 av 3 barn (9-18 år) sier at de bruker for mye tid på mobilen. Rundt 6 av 10 foreldre mener også det samme om sin egen mobilbruk.

Venter med Tiktok, Snapchat og Instagram

Blant niåringene er det drøye halvparten som sier at de er på sosiale medier. For elleveåringene er det syv av ti som er på sosiale medier. Samtidig er det en nedgang på de største sosiale medie-plattformene siden 2020.

Blant 9-11-åringene:

54 prosent var på Tiktok i 2020, 20 prosent er der i 2024

44 prosent var på Snapchat i 2020, 26 prosent er der i 2024

18 prosent var på Instagram i 2020, 5 prosent er der i 2024

Om undersøkelsen

'Barn og medier' er en undersøkelse som gjennomføres av Medietilsynet. 2024-undersøkelsen er klar og kan leses i sin helhet her. 

Altibox samarbeider med Stiftelsen Barnevakten for en bedre digital hverdag for barn og unge.  I denne artikkelen har de oppsummert høydepunktene fra 'Barn og medier 2024' for oss.

Sjekk gjerne våre andre artikler som er skrevet i samarbeid med Barnevakten.

Altså er det stadig flere som venter med å logge seg på de store sosiale medier-plattformene. Nedgangen gjelder også for 12-14-åringene. En del barn er også kritiske til sin egen bruk av sosiale medier, og dette er omtrent på nivå med forrige gang undersøkelsen ble gjennomført, i 2022.

Blant 9 – 18-åringene sier:

Nesten 4 av 10 at de bruker for mye tid på sosiale medier

Omtrent 1 av 4 mener at sosiale medier fører til at de ikke får nok søvn

28 prosent skulle ønske at de kunne logge av sosiale medier oftere

Gaming øker

Selv om mange flere venter med Snapchat og Tiktok, så gamer omtrent 3 av 4 barn i alderen 9-18 år i en eller annen form. Når det gjelder spillene som spilles så er det ikke noen store endringer fra år til år. Fortsatt er Fortnite, Roblox og Minecraft på topp. Rundt 45 prosent av barn (9-18 år) spiller Roblox, mot 31 prosent i 2022. Det er særlig en økning blant 12-16-åringene. Flere er også på spill og andre apper som Zoomerang (12 prosent av 9-18-åringerne) og Youtube som har Youtube Shorts (83 prosent av 9-18-åringerne).

Andre populære spill som kommer opp i undersøkelsen, er Brawl Stars, EA Sports FC (tidligere FIFA), og GTA for guttenes del, Toca Boca og Minecraft blant de yngste jentene og SIMS blant de eldre. Her kan du lese mer om spillene som barna spiller.

Barna selv opplever gaming som sosialt, men omtrent en av fem gutter (13-16 år) sier at de ofte får stygge kommentarer når de spiller. Rundt en av ti jenter i alderen 9-10 år og 15-16 år opplever å ofte få stygge kommentarer når de spiller.

Omtrent halvparten av gutteforeldrene (9-16 år) mener også at barna bruker for mye tid på spilling.

Her finner du tips til å håndtere ukultur i barnas gaming.

3 av 4 barn i alderen 9-18 år gamer i en eller annen form

3 av 4 barn i alderen 9-18 år gamer i en eller annen form

Tenåringer ser skadelig innhold

Det er en liten økning i andelen tenåringer (13-18 år) som har sett skadelig innhold på nett.

Over halvparten har sett skremmende eller voldelige bilder og filmer. Dette er en økning på fem prosentpoeng siden 2022.

Nesten en av fem har sett innhold som handler om måter å være svært tynn på – noe som var likt i 2022.

Litt over en av tre har sett innhold om selvskading. Her er det en liten økning på 3 prosentpoeng siden 2022.

Rundt 4 av 10 har opplevd stygge kommentarer, men til kontrast har syv av ti aldri opplevd mobbing på nett.
Her kan du også lese om noen grep som reduserer mengden skadelig innhold i barnas apper.

Har foreldre kontroll på foreldrekontroll?

Mange apper, spill og digitale dingser som barn og unge bruker kan begrenses med foreldreinnstillinger, for eksempel for kjøp, uegna innhold, kommunikasjon med fremmede og tidsbruk.

Det er mest vanlig å bruke foreldreinnstillinger blant de som har 9-10-åringer:

Over 7 av 10 har begrensninger for hva barnet kan kjøpe

Nesten 7 av 10 begrenser hvilke apper og spill barnet kan laste ned

Litt over halvparten begrenser nettsider som barnet kan besøke

Omtrent samme andel begrenser hvem barnet kan kommunisere med på nett

4 av 10 foreldre 'sporer' også barna digitalt ved å se barnets posisjon på et kart. For eksempel via Hvor er-appen på iPhone eller Snap-kartet. Og for barn opp til 12 år, har over 6 av 10 foreldre sjekket barnets meldinger og bildedelinger. Omtrent samme andel har også sjekket barnets nettleserhistorikk.

Her kan du finne guider til å sette opp foreldreinnstillinger på barnas dingser.

Foreldre opplever å ha god oversikt

Godt over 9 av 10 foreldre sier at de har svært eller ganske god oversikt over barnas mediebruk når barna er 1-4 år.
Ved 13-14-årsalder er det litt over 7 av 10 som sier det samme. Og mange opplever også det motsatte, altså at de har svært dårlig oversikt over barnas mediebruk:

Rundt en av ti mener å ha svært dårlig oversikt når barna er 9-10 år

Andelen er økt til to av ti når barna er 13-14 år

Litt under tre av ti mener dette når barna er 15 – 16 år

Tidligere undersøkelser har også vist at det blir vanskeligere å henge med når barna blir eldre. Ta gjerne en titt på denne saken om tips til samtaler med barna om livet på nett.