Bjørn Erik skrotet flytteplaner og fulgte gründer-drømmen: -Helt avhengig av godt nett
- Jeg var nygift når dette bygget kom for salg. Vi skulle egentlig flytte hjem til Bergen, forteller Gaffel & Karaffel-gründer Bjørn Erik Sandvaag. Her får du historien om hvordan han skapte restaurant-suksessen - og hvorfor stabilt og godt nett er helt essensielt for driften.
Murbygget fra 1865 strekker seg opp mot himmelen. Smijernsporten er åpen. Inne er veggene kledd i eik, skinnsetene myke. En skjortekledd mann strekker hånden mot oss med et stort glis, bergensdialekten ruller ut av munnen. Bjørn Erik Sandvaag, gründer av det ikoniske spisestedet ‘Gaffel & Karaffel’ byr på kaffe i fine kopper, vi setter oss ned. Nå skal vi få høre historien.
- Jeg var nygift når dette bygget kom for salg. Vi skulle egentlig flytte hjem til Bergen, sier han.
Et skritt foran
Året var 1999. Flyttebagen praktisk talt pakket. Sandvaag hadde fått giftering på fingeren, to små sønner, og nå skulle han altså hjem. Så kom det ærverdige murbygget til salgs. Det var slitt, adressen ikke av det fine slaget, men Sandvaag bare måtte. Han kunne ikke la sjansen gå fra seg.
- Heldigvis jobber fruen i finans, ler han.
For å drive spisested var ikke akkurat lukrativt de første årene.
- Mye dugnadsarbeid, mange timer på jobb, kommenterer Sandvaag.
I mai 2000 åpnet dørene. Nå hadde oljebyen fått sin første tapasrestaurant, attpåtil med vinbar i kjelleren. Herfra skulle ingen gå sultne hjem. Snart 25 år (og enda en sønn) senere er bergenseren fortsatt i byen. Beliggenheten er nå blant Stavangers mest kjente: Vi er i Fargegata. Restauranten ble helt ny i 2019 og følelsen du skal få her er overdådig, raus, men avslappa.
- Men vi prøver aldri å være ‘in’. Vi gjør vår egen greie. Vil dere bli med på omvisning?
Foto: Carina Johansen.
Men, hvor viktig er nettet?
- Om det skjer noe med nettet er vi utrolig lammet.
Sandvaag svarer kontant:
- Da stopper jo kassene våre!
Fiberkabelen strekker seg helt inn til husveggen, med tilhørende wifi-løsning.
- Det er det trådløse nettet vi bruker på alt. En sender i hver etasje. Og på uteserveringen. Jeg kan sitte i vinkjelleren og printe ut i fjerde etasje, beskriver Sandvaag.
Vi følger hakk i hæl bak skjorta. Gjennom tre etasjer finner vi sjøutsikt, røde servietter, julepynt. En festsal med gardiner som henger tungt i karmene, runde bord og diskokule i taket. Kjelleretasje med lun stemning og hyller med vinflasker som strekker seg fra gulv til tak. Her er det rom til mange. Og gjestene er alt fra frisører til direktører.
Det må være trygt for gjestene å surfe på nett.
Når vi kikker inn er rommene tomme. Men ofte er det yrende liv her. Sandvaag har hatt opp imot 80 stykker som sitter med laptop på konferanse.
- Da må vi ha en bredbåndsbredde som gjør at alle arbeidsoppgavene flyter på en tilfredsstillende måte. Det er jo ingenting mer frustrerende enn et tregt og ustabilt nett når man er på Teams eller har presentasjoner.
Når Altibox-partner Lyse tilbød fiber slo Sandvaag til umiddelbart.
- Det er mye mer stabilt. Altibox-nettet er kanskje best i klassen?
Kundene krever digital sikkerhet
Hybride møter, videokonferanser, kunder som må vite hva slags nett de har, hva slags sikkerhet de har. Innen finans og oljeservice, spesielt, er kundene ekstra opptatt av sikkerhetsløsninger. Heldigvis har Sandvaag et tilfredsstillende svar til de som lurer.
- Vi var litt tidlig ute, vi, sier han.
I tillegg til nettet får han nemlig levert markedsledende Cisco Meraki-teknologi som en del av Altibox Bedrift-tjenestene. Da er sikkerheten som de etterspør ivaretatt på beste vis.
Så hva er hemmeligheten til suksessen?
- Hver eneste krone vi har tjent har gått tilbake til bedriften, forteller han.
Som eier av huset har husleie ikke vært en uforutsigbar faktor.
- Og så har vi alltid hatt flere bein å stå på. Tidvis er det restauranten som bærer, andre tider tjener vi mest på at bedrifter leier de ulike rommene vi har å by på.
Og visjonen har vært tydelig: Her skal gjestene være trygge, avslappa, mette, glade. De skal få totalpakken. Restauranten ønsker å være tydelig forankret lokalt.
- Vi tilhører et av landets beste matfylker, så alt av råvarer vi får tak i lokalt, det handler vi lokalt.
I tillegg har det vært trygt å velge lokale leverandører av andre tjenester også, slik som Altibox-partner Lyse.
- Ved å velge lokale leverandører der jeg kan, får jeg både rask hjelp dersom utfordringer oppstår, og føler samtidig jeg er med på å gi tilbake til lokalsamfunnet, avslutter han.