Hopp til hovedinnholdet

Unngå å bli lurt av falske e-poster med kjente merkevarers navn

Det er populært blant svindlere å bruke kjente merkevarer til å lure kunder. Her er noen tips for å ikke bli lurt av såkalt "phishing" via e-post.

10. juni 2024

De fleste av oss stoler på store og kjente merkevarer. Dessverre forsøker svindlere å utnytte dette. Her får du noen råd om hva du kan gjøre for å ikke bli utnyttet av såkalt "phishing".​

Første bud: Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det antakeligvis det. Derfor oppfordrer vi deg til å være kritisk til tilbud og konkurranser - særlig hvis du får beskjed om at du har vunnet i en konkurranse du ikke husker å ha vært med på!

Spør et familiemedlem, en venn eller kundeservice i bedriften som står som avsender dersom du er usikker, og før du trykker på noe. Ikke trykk på linken i e-posten, men skriv heller inn adressen i nettleseren, for eksempel 'www.altibox.no'.

 

Noen tegn på at du er utsatt for forsøk på phishing:

•  Du har fått en link som ser rar ut med en ukjent nettadresse som du aldri har hatt et forhold til. Sjekk den faktiske nettadressen ved å holde musepekeren over linken uten å klikke på den. Denne vil vises nederst til venstre på skjermen.

•  Linker starter med 'http:' i stedet for 'https:'. Enkelt forklart så forteller 's'-en at det ligger et sikkerhetssertifikat på siden det linkes til. De fleste ekte sider har slike sertifikater installert. Ikke klikk på linker som kun har 'http' dersom du ikke er 100% sikker på at disse går til ekte sider.

Dette er ikke en ekte mail fra Altibox.

I mailen over kan det se ut som at Altibox er avsender - det stemmer ikke, og linken virker ekte og trygg - det er den ikke. Vær obs!

•  Du har blitt bedt om å legge inn personlig informasjon (brukernavn og passord) på en link eller nettsted, som utgir seg for å være for eksempel din internett-leverandør.

•  Noen ber deg om å oppdatere kontoinformasjonen din, gjerne et firma du ikke har hatt kontakt med ofte.

•  Du får en ordrebekreftelse på et produkt du aldri har bestilt, mail om at du har vunnet i en konkurranse du ikke har deltatt i, eller beskjed om at et passord er endret selv om du ikke har gjort det

•  E-posten er sendt til en mailadresse du ikke har oppgitt til leverandøren din. Et eksempel kan være at du får en e-post til jobbadressen din, fra en leverandør hvor du vanligvis bruker Gmail-adressen din.

•  Linken i e-posten peker til en annen side enn det teksten tilsier (det kan stå https:// i teksten, og resten av linken kan virke ekte, men om du holder pekeren på linken, får du frem noe helt annet)

•  Trygge organisasjoner bruker ofte navnet ditt i e-poster. Vær forsiktig med e-poster som starter med "Kjære kunde" eller lignende generelle hilsener.

•  Mange utrygge e-poster inneholder grammatiske feil eller merkelige formuleringer. Profesjonelle selskaper pleier å sende godt skrevne e-poster.

•  Vær forsiktig med e-poster som inneholder vedlegg. For eksempel er pdf-er vanligvis trygge, men sjekk alltid godt hvem avsenderen er.

Dette er eksempel på phishing.

I innledningen skrives 'Kunde' med stor forbokstav. De fleste store selskaper gjør grundige korrekturer på grammatikk. I tillegg får du noe gratis. Da skal man alltid være på vakt.