Skjermtid til glede og forferdelse
To ‘like’ situasjoner med helt forskjellig innhold har blitt til fire filmer. Hva vet vi egentlig om hva barna fyller seg med?
Skjermtid har blitt et mye brukt ord i språket vårt. Ja, kanskje misbrukt til og med. For er ikke ofte kvalitet viktigere enn kvantitet?
Skjermtida kan jo brukes på (skremmende) mye forskjellig. Gaming bidrar i beste fall til læring, logisk tenkning og samarbeid – og i verste fall til hets og mobbing. Er ikke to timer med mestringsfølelse bedre enn én time brukt på noe som bryter man ned?
DETTE er noe som engasjerer både oss, MOT Norge og Stiftelsen Barnevakten. Derfor har vi inngått et samarbeid. Vi ønsker å få foreldre til å reflektere over og engasjere seg i HVA barnet gjør på skjerm, ikke bare hvor lang skjermtida er. Det viktigste er hvordan barnet har det.
Én ting vi har gjort, er derfor å lage filmer som viser to tilsynelatende like situasjoner. Like for foreldrene, i alle fall. Situasjonene viser seg å være smertefullt forskjellige. For hva vet vi, sånn egentlig?