Vi heier på norske produsenter
Altibox bidrar til at norske produsentselskaper får en plattform til å vise sitt innhold. I Godt Norsk finner du spennende, eksklusive serier som du kan kose deg med på kalde vinterkvelder.
– Jeg synes det er kjempebra at Altibox satser på å fremme små og lokale produksjonsselskaper. Det er veldig kult at en stor aktør kommer inn og tror på en som meg, sier den norske frikjøringsstjernen og filmprodusenten Nikolai Schirmer.
Han teamet opp med Altibox og skisponsoren for å produsere dokumentarserien «Wavy – Reisen til verdens ende» (Wavy 2), som er blant innholdet du nå finner i Altibox sin egen strømmetjeneste Godt Norsk.
– Dette er på mange måter en fortsettelse av mine andre filmproduksjoner, bare bedre. Jeg følger drømmene på ski, men ønsker å formidle det på en ærlig måte ved å vise publikum opp- og nedturer, og hvordan vi har det der ute, sier Schirmer om den tre uker lange ekspedisjonen våren 2022.
Jeg følger drømmene på ski, men ønsker å formidle det på en ærlig måte ved å vise publikum opp- og nedturer, og hvordan vi har det der ute.
Lover god underholdning
Dokumentarserien er finansiert av Altibox og handler om tre profesjonelle skikjørere: Norske Nikolai og Asbjørn Eggebø Næss, og kanadiske Celeste Pomerantz. Målet med turen var å lage seilere ut av skibomser over Barentshavet og å utforske Arktis med seilbåt for å stå på ski.
I en filmbransje og et marked i sterk endring, blant annet som en følge av digitalisering og globale aktørers inntreden, er Schirmer blant de små filmprodusentene som er ekstra takknemlig for at Altibox ønsker å fremme norsk innhold om norsk virkelighet i det gigantiske utvalget av strømmetjenester.
– Jeg anbefaler alle å se produksjonene som ligger ute i Godt Norsk-strømmetjenesten, lyder oppfordringen fra den juristutdannede tromsøværingen.
Enten du er glad i krim, drama eller dokumentarer – Godt Norsk har noe for alle. Sjekk for eksempel ut dokumentaren «Drømmen om et småbruk» og se hvordan det går når en familie på fem satser alt og realiserer småbrukdrømmen.
Det er gøy at produksjonene mine deles blant norske distributører. Jeg har en egen kjærlighet for det norske publikummet, og det er godt å gjøre ting på hjemmebane.
Flere Godt Norsk-trekkplastre
I 2020 ble det solgt 2856 landbrukseiendommer over fritt salg i landet. Ida Kleppe, Sverre Brufladt og deres tre barn ble eiere av én av dem. Ekteparet fant en forfallen gård og flyttet med det fra Bergen til Stord.
I flere år hadde familien drømt om et småbruk og å leve tettere på naturen. Den nye livet ble samtidig en dokumentarserie i regi av produksjonsselskapet Pandora Film AS, til daglig stasjonert i Bergen.
– I forbindelse med en tvangsauksjon på 20 minutter fant og kjøpte de en gård. Med det forandret de livene sine. Det har resultert i en serie på seks episoder, innleder produsenten Trude Refsahl om den aktuelle familiens omveltning i Altibox-serien 'Drømmen om et småbruk'.
– Et være eller ikke-være
Refsahl berømmer Altibox sitt samfunnsengasjement og Godt Norsk-konsept, der innholdet i all hovedsak er produsert av mindre, men drivende dyktige, produksjonsselskaper fra hele Norge.
– Å ha en kanal som Godt Norsk er et være eller ikke-være for de norske produsentene. Personlig blir jeg glad for at mine prosjekter kommer ut og blir til noe. At de rett og slett får et «hjem». Jeg håper også at seerne blir inspirert til å ta aktive valg i egne liv, sier Refsahl.
Produktsjef for underholdning hos Altibox, Nan Karin Ulnes, er stolt over å kunne tilby et attraktivt norsk innhold, uten at det koster abonnentene noe ekstra. Engasjementet bidrar til å skape lokale arbeidsplasser og at talenter innenfor bransjen kan utvikle seg.
– Vi og våre partnere er selskap som bryr seg om samfunnet. Derfor er det viktig å støtte opp om mindre aktører som kjemper mot store internasjonale selskaper. Vi samarbeider med i underkant av 30 produksjonsselskaper rundt omkring i hele landet og det er en spennende reise vi har startet på, sier Ulnes.
Vi og våre partnere er selskap som bryr seg om samfunnet. Derfor er det viktig å støtte opp om mindre aktører som kjemper mot store internasjonale selskaper.